NaslovnaMoto PutopisiPešterska visoravan route 202

Pešterska visoravan route 202

Pešterska visoravan ima prelepih puteva i pejzaža koje vredi videti, a naš član foruma AdnanTT nas vodi na route 202 i detaljno opisuje puteve i mesta koja vredi videti na ovoj ruti. Uživajte.

Pešterska visoravan (poznata i kao Pešter) je kraška visoravan (nadmorska visina od 1100 do 1490m) u jugozapadnoj Srbiji,na području opstina Sjenice i Tutina. Naziv regiona Peštera potiče od reči pešter, koja je arhaični naziv za pećinu,ujedno predstavlja najvecu visoravan na Balkanskom poluostrvu-poslednjih godina postala je omiljena destinacija medju ljubitelje netaknute prirode,planinare,bajkere itd.Takodje poznata po niskim temperaturama i do minus 38 stepeni zbog čega mnogi ovaj predeo nazivaju i „balkanski Sibir”. S druge strane, zbog visoke nadmorske visine i velikog broja kulturnih i istorijskih spomenika, za neke Pešter predstavlja i „balkanski Tibet”! Okruzena je brojnim planinama od Zlatara,Jadovnika i Giljeve sve do Javora i Golije,najveci vrh je Куљарски врх 1492 m.Ova ocaravajuca visoravan zauzima 63km kvadratna.

Ovo je samo uvod o nasoj prelepoj Pesterskoj visoravni da bi ljudi imali predstavu kuda i gde idu.Vazno je napomenuti da ova visoravan veze i tri grada tj Tutin-Novi Pazar i Sjenicu zato i ima vise puteva i vise mogucnosti za voznju iste.Postala je popularna poslednjih par godina kako su i  putevi asfaltirani,pa ovde mozete sresti bajkere iz cele Ex JU,narocito poslednjih godina dolaze bajkeri iz Slovacke,Ceske i Poljske,dobra vecina njih prolazi ovuda na putu za Albaniju.

Uzecu Tutin kao prvu tacku jer sam ja odavde,i zelim moj grad predstaviti na najbolji moguci nacin.Za pocetak par reci o mom gradu,ovaj mali grad velikog bajkerskog srca ima 39.000 stanovnika i za razliku od mnogih vecih gradova ima svoj moto club koji postoji vec 15 god i broji 19 clanova,takodje ima svoje prostorije tj club house,i otvara vrata svim bajkerima iz celog sveta,nas club bi naravno naveo kao prvu stavku sta videti u nasem gradu.

Takođe lepo je posetiti i sebilj na gradskom trgu, koji je napravljen pre par godina.

I naravno nezaobilazni vidikovac grada do koga vodi kratak, ali odličan put.

Nabrajam mesta koja su isključivo zanimljiva bajkerima koji dolaze u ovaj kraj, moze se obići i Manastir Crna Reka i plaža na jezeru Gazivode u Ribaricu nekih 20 km od Tutina.

Napomena: slike su korišćene sa više pešterskih tura, jer sam izabrao najlepše. Kao sto što smo već pomenuli ima puno opcija, ja sam napravio 4 rute ili 4 prstena za vožnju i uživanje. S’tim da se iz svakog mesta-sela moze stići u jednu od tri pomenute opštine.

I PRSTEN PEŠTERI

Tutin – Leskova – K.Bunari – Dolice – Crvsko – Bare – Trijebinje – Zari – Sjenica – Uvac – Duga Poljana – Pozega – Np – TT (ukupno 170 km) ujedno i najduza vožnja zavisno od mesta gde se krene.

Polazimo iz Tutina put Sjenice ,nekih 10 – tak km je solidan put, vrlo brzo se uključujemo na put 202 (Pešterska ruta)a na samom ulasku u Pešter nas čeka prelep panoramski pogled i odličan put urađen pre par godina (treba se čuvati rizle i stoke na celoj deonici). Nekih 2 – 3 km pre prvog sela Leskova ima lepa kriva vrba, uz malu rečicu, lepo za odmor, obrok i slikanje.

U tom prvom selu Lesokova se pored škole ide levo (ko se želi slikati pored vetrenjače ide se pravo, ima 3-4 km i nekih 300metara makadama), a onda preko Suvog Dola i Borostice, do srca pešteri Karajukica Bunari gde je izmerena najniža temperatura 39,5 stepeni u minusu. Ovo mesto ima svoju benzinsku pumpu, prodavnice i kafanu. Onda se ne ide putem za Sjenicu, već se odvaja put levo za selo Dolice, a zatim se put nastavlja prema selu Crvsko, koje se nalazi odmah ispod planine Giljeve gde su nekada bili katuni.

Pre samog sela, ima Crvska pećina i kratak deo puta se vozimo Crnogorskom teritorijom.

Ovde smo malo zastali kada smo videli jednog starca koji čuva ovce, malo smo i sa njim popričali kaze da mu deca žive u Kragujevcu i da je tu sam, da ga svakog leta obilaze.

Put nastavljamo dalje prema mestu Bare, asfaltom koji je urađen pre par godina, zaista zanimljivo selo koje se vidi da je nekada bilo centar ovog dela, samim ulaskom u selo sreće nas ogromna skola, kao naše srednje skole u Tutinu, selo ima crkvu, ambulantu, poštu i prodavnicu.

Ako je neko željan priče sa meštanima samo neka svrati u lokalnu prodavnicu koja ispred ima i lepe klupe i uvek ima raspoloženih za priču. I mi smo bili svedoci jedne priče da je davnih godina ovde za 1. Maj toliki sneg napadao da je selo bilo odsečeno od Sjenice desetak dana. Ovde se može i nastaviti put Crne Gore jer smo samo 20 – tak km od Dobrakova graničnog prelaza, ali je makadam.

Mi nastavljamo put Sjenice uživajuci u prirodnim lepotama, šume, livade, pašnjaci, svež vazduh i brojna planinska uzvišenja. Posle nekih 20 km od Bara nailazimo na Ski centar Zari sa 1.200 m nadmorske visine, koji je 5-6 km udaljen od Sjenice.

Ovde se nismo dugo zadržali već idemo pravo u jedan kutak netaknute prirode UVAC. Ovaj biser predstavlja najveću pritoku Lima, meandre Uvca svakog ostavljaju bez daha. Da bi se zaštitila netaknuta priroda, ali i jedno od veoma retkih staništa beloglavog orla u Evropi, koje se nalazi upravo na stenama iznad uvačkih meandara, Republika Srbija zaštitila je kanjon Uvca kao Specijalni rezervat.

I odavde vodi više puteva tj može se produžiti za Zlatar i Zlatibor ili se voziti prema Ivanjici, mi idemo treću varijantu tj idemo prema Dugoj Poljani, pre toga stajemo u Sjenicu da popijemo piće (ko je ljubitelj domacih proizvoda lepa prilika da kupi sir-ovčavinu-metanicu…). Već je vreme ručka i razlog da se poseti Duga Poljana, je sto je ovo mesto čuveno po jagnjećem pešterskom pečenju i sto ima 3 – 4 pecenjare, šteta je ne probati ovaj specijalitet koji je duga tradicija ovde.

Posle ručka smo se uputili prema Novom Pazaru preko Belih Voda (ovde se može ići i preko Golije) i ovde ima par lepih deonica, ali se u mestu Raicinovici odvajamo prema Tutinu. Za kraj poslastica vozimo se kompletno urađenim novim putem od Novog Pazara do Tutina, koji je pravi raj za motore, puno krivina, dobrog puta, odličnih uspona, prelepe prirode do našeg Tutina.

Nastavak ovog odlično vodiča Pešterska visoravan route 202 možete pročitati u temi na forumu.